PUVA lichttherapie

Belangrijk: Deze folder geeft een beknopte uitleg over het gebruik van PUVA lichttherapie bij huidziekten. Het vervangt niet de uitleg van uw behandelend arts. Raadpleeg bij eventuele vragen of problemen uw arts.

Wat is PUVA lichttherapie?

Behandeling van huidaandoeningen met een combinatie van ultraviolet A (UVA) licht en het medicijn psoraleen (de ‘P’ in PUVA). Ultraviolet A licht is een bestanddeel van het natuurlijk zonlicht. Het licht dringt vrij diep in de huid door. Door het ultraviolet licht wordt de celgroei beïnvloed, evenals de ontsteking van de huid. Uit ervaring is gebleken dat UVA alléén onvoldoende effect sorteert en dat het nodig is een medicijn toe te voegen dat de werking van UVA versterkt.In de meeste ziekenhuizen bevinden zich lichtcabines voor UVA licht.

Voor welke huidaandoeningen is PUVA behandeling geschikt?

PUVA behandeling kan worden toegepast bij verschillende huidaandoeningen. De belangrijkste huidproblemen waarvoor PUVA kan worden ingezet zijn ondermeer:

0 psoriasis
0 eczeem
0 lichen planus
0 vitiligo

Hoe werkt PUVA therapie?

Eén uur voor de belichting in de UVA-cabine neemt u de psoraleentabletten in. Na het innemen van de psoraleen komt het middel via de darm in het bloed en vervolgens in de huid. Ongeveer 1 uur na het innemen is de concentratie in het bloed het hoogst. Dit moment wordt gekozen om met de UVA- belichting te beginnen. Psoraleen werkt alleen in combinatie met ultraviolet licht. PUVA werkt dus op de huid (dat is de bedoeling) maar ook op de ogen, en dat is niet de bedoeling. Gedurende de lichtbehandeling moet u daarom een speciale bril dragen die uw ogen beschermt. Ook na de belichting is het belangrijk om buiten de huid en de ogen te beschermen tegen ultraviolet licht, vooral op zonnige dagen.De belichtingen vinden 2-3x week plaats en de totale kuur duurt gemiddeld 2 maanden. De belichtingsduur per sessie wordt langzaam verhoogd.

Wat zijn de mogelijke bijwerkingen?

korte termijn

misselijkheid
misselijkheid komt vrij veel voor. In sommige gevallen kan het nodig zijn medicatie tegen de misselijkheid voor te schrijven.

verbranding van de huid
door verschillende oorzaken kan de huid ‘zonnebrand’ oplopen. Hierbij moet u ook denken aan zonnebrand die u buiten op straat kan oplopen in de uren ná de behandeling. Beschermende kleding, zonnebrandcreme (aanbrengen ná de belichting!), beschermende lippenbalsem en een zonnebril helpen daarbij. Wees erop bedacht dat UVA ook door glas kan heendringen: ook achter glas is dus bescherming nodig. Pas na 8 tot 10 uur is er zo weinig psoraleen in de huid over dat er geen bijwerkingen van zonlichtblootstelling te verwachten zijn.

geen voortplanting
tijdens de behandeling met PUVA mogen vrouwen niet zwanger worden en mannen geen kinderen verwekken.

lange termijn

huidkanker
net als bij blootstelling aan gewoon zonlicht kan de huid door PUVA therapie lichtschade oplopen die uiteindelijk kan leiden tot huidkanker. Door het aantal behandelkuren te beperken evenals de duur per PUVA-kuur kan dit risico worden beperkt.

vroege veroudering van de huid

Alternatieven voor PUVA

Een van de meest voor de hand liggende alternatieven voor PUVA is ultraviolet B lichttherapie (UVB). Het voordeel van deze behandeling is dat geen psoraleen hoeft te worden geslikt. Het nadeel is dat voordat een goed therapieresultaat wordt verkregen meestal meer behandelingen nodig zijn dan bij PUVA. Sinds de introductie van de smalspectrum UVB lichttherapie wordt PUVA therapie minder vaak toegepast dan vroeger.

Uw informatiefolder over PUVA lichttherapie is mede mogelijk gemaakt door onze sponsor. De sponsor heeft geen invloed op de inhoud van de foldertekst.

waldmann