Jeuk aan de voeten

Jeuk aan de voeten, hoe kom je eraan?

Jeuk aan de voeten is een veel voorkomend en irritant probleem. Er zijn verschillende oorzaken voor. In deze folder wordt een aantal jeukende huidproblemen besproken die met name aan de voeten voorkomen. Voor andere vormen van jeuk kunt u kijken op de algemene informatiefolder over jeuk.
De oorzaken van jeuk aan de voeten zullen worden onderverdeeld in veel voorkomende oorzaken en zeldzamer oorzaken.

Jeuk aan de voeten: veel voorkomende oorzaken

Droge huid
De belangrijkste oorzaak voor jeuk aan de voeten is een droge huid. Deze klacht treedt vooral in de wintermaanden op. Ouderen hebben sneller last van droge voeten (en een droge huid in het algemeen) omdat op oudere leeftijd de talgklieren minder talg aanmaken.
Oplossing: de droge huid van de voeten dagelijks verzorgen met een vettende zalf.

Schimmel
Voetschimmel is ook een bijzonder veel voorkomende oorzaak voor jeuk aan de voeten. De schimmel heeft een voorkeur voor de huid tussen de tenen (en heet dan zwemmerseczeem), maar komt ook veel voor aan de randen van de voetzolen. Typisch voor schimmelinfecties zijn schilferende randen van de schimmelplekken, verse en ingedroogde blaasjes en natuurlijk héél veel jeuk.
Schimmelinfecties van de teennagels geven zelf geen jeuk, maar vanuit de schimmelnagel kan de huid wel (steeds opnieuw) geïnfecteerd worden.
Oplossing: huidschimmel kan goed worden bestreden met antischimmelcrème. Deze crème moet wel trouw gesmeerd worden om de schimmel op te ruimen. Bij heel uitgebreide infecties zal de arts in sommige gevallen een kuur met orale anti-schimmelmedicijnen voor te schrijven.

Dyshidrotisch eczeem
Dit eczeem, dat ook aan de handpalmen kan voorkomen, kan flink jeuken. Er zijn kleine, met helder gevulde blaasjes, die indrogen en verschilvering van de huid geven. De oorzaak van dyshidrotisch eczeem aan de voeten is niet helemaal duidelijk. Overigens komt dyshidrotisch eczeem aan de handen vaker voor dan aan de voeten.
Oplossing: de huid goed vet houden is erg belangrijk. De ontsteking kan worden geremd met onder meer corticosteroidzalf of teerzalf. Door de ontsteking te remmen verbetert ook de jeuk.

Allergisch contacteczeem
Allergisch eczeem aan de voeten komt vrij veel voor. In veel gevallen gaat het om een allergeen (de stof waar het afweersysteem op reageert) in de schoenen. Het kan bijvoorbeeld gaan om een stof die in het leerlooi-proces gebruikt is, een kleurstof in het leer of een lijm die aan de binnenzijde van de schoenen verwerkt is. Contact-allergisch eczeem is meestal aan de wreef van de voet gelokaliseerd en niet aan de voetzolen.
Oplossing: eerst zullen allergietesten gedaan moeten worden door de dermatoloog. Als dan duidelijk is voor welke stof een allergie bestaat moet deze in het vervolg vermeden worden.

Jeuk aan de voeten: minder voorkomende oorzaken

Psoriasis
Psoriasis aan de voeten veroorzaakt schilfering en soms zelfs pusblaartjes aan de voetzolen. Bij psoriasis aan de voetzolen is pijn vaak een groter probleem dan jeuk. Zie ook de aparte folder over de ziekte van Andrews en Barber.

Lichen planus
Dit is een ontsteking van de huid die intens kan jeuken. Hoewel lichen planus allerlei vormen aan kan nemen is er meestal sprake van kleine rode iets verheven plekjes. Lichen planus kan op alle delen van de huid en slijmvliezen optreden, maar de voeten zijn wel een voorkeursplek.

Neurologische klachten
Soms kunnen jeukklachten aan de voet ontstaan terwijl er eigenlijk aan de huid helemaal niets te zien is wat de jeuk kan verklaren. Het jeukprobleem ligt dan niet zozeer in de huid zelf maar begint ze als het ware in de zenuwen zelf. In verreweg de meeste gevallen is deze ‘neurogene jeuk’ maar heel tijdelijk aanwezig, maar kan intussen wel erg hinderlijk zijn!
Neurodermitis is een vorm van jeuk die na krabben steeds erger wordt en uiteindelijk huidveranderingen veroorzaakt, zoals het dikker worden van de huid. Dit proces heet lichenificatie. Neurodermitis komt ook vrij veel aan de voeten voor.
Ook bij ernstige neurologische aandoeningen kan jeuk ontstaan, zoals bij multipele sclerose (MS). Hoewel jeukklachten bij ziekten zoals MS overal op het lichaam kan optreden doe de voetzolen relatief vaak mee in dit jeukproces.

Schurft
De laatste jaren komt schurft weer vaker voor. De schurftmijten zitten vooral graag in plooien van de huid. Ook de voeten (vooral tussen de tenen) zijn dan geïnfecteerd.

Conclusie
Jeuk aan de voeten komt algemeen voor en is meestal goed te behandelen. Een goede verzorging van de huid speelt hierbij een belangrijke rol. Bij hardnekkige jeukklachten aan de voeten is het belangrijk de huisarts of dermatoloog te bezoeken om de precieze oorzaak te laten onderzoeken.

Aan jeuk aan de voeten gerelateerde onderwerpen

zweetvoeten
jeuk