Gianotti-Crosti

Wat is het Gianotti-Crosti syndroom?

Het Gianotti-Crosti syndroom (ook wel: acropapulovesiculeus syndroom) is een vrij zeldzame aandoening die gepaard gaat met een rode uitslag van de huid, meestal in reactie op een virusinfectie. De aandoening komt vrijwel uitsluitend voor bij kinderen tot 12 jaar oud. De meeste patientjes zijn 1 tot 6 jaar oud en zijn meestal niet of nauwelijks ziek. De huidafwijkingen kunnen tot 2 maanden aanwezig zijn en verdwijnt vanzelf.

Hoe ziet het eruit?

Er ontstaan binnen enkele dagen rode, iets verheven plekken aan de armen, benen, billen en in het gelaat. In typische gevallen is de huid van de romp minder (of niet) aangedaan. Soms gaan de rode plekken over in met helder vocht gevulde blaasjes die vervolgens weer indrogen. De plekken kúnnen jeuken, maar meestal niet zo heftig als bijvoorbeeld bij eczeem.

Gianotti-crostifoto: de typische rode verheven plekjes bij Gianotti-Crosti, vaak aan de strekzijde van armen en benen.

Hoe ontstaat het?

Het syndroom van Gianotti-Crosti is vrijwel altijd een huidreactie op een virusinfectie. De belangrijkste virussen die de klachten kunnen veroorzaken zijn:

– Epstein-Barr virus
– Hepatitis B virus
– Coxsackie virus
– Echo virussen
– RS virus

Hoe wordt de diagnose Gianotti-Crosti gesteld?

De diagnose wordt door de dermatoloog meestal gesteld op het klinisch beeld. Een enkele keer is het nodig om aanvullend weefselonderzoek te doen van de huid. Onderzoek naar het veroorzakend virus wordt wel geadviseerd en soms wordt ook bloedonderzoek naar de lever gedaan. Bij algemene ziekteverschijnselen wordt ook de kinderarts ingeschakeld.

De huidafwijkingen bij Gianotti-Crosti verdwijnen vanzelf in 3 tot 6 weken. Soms is het wel nodig om jeuk te bestrijden met jeukstillende zalven. Gianotti-Crosti treedt meestal maar eenmalig op.