Notalgia paraesthetica

Wat is notalgia paraesthetica?

Notalgia paraesthetica is een veel voorkomende vorm van jeuk op de rug ter hoogte van de schouderbladen. Ernstige vormen van notalgia kunnen buitengewoon belastend zijn!

Wat zijn de verschijnselen?

In principe zijn er aanvankelijk geen afwijkingen aan de huid zichtbaar. Wanneer notalgia langere tijd bestaat kunnen als gevolg van het krabben wel huidveranderingen optreden. Dit zijn ondermeer donkere verkleuringen, littekens, verdikking van de huid (lichenificatie) of hypopigmentatie (witte verkleuring van de huid).

notalgia paraestheticafoto: de klassieke plaats voor notalgia laag bij het schouderblad. Soms is de huid iets donker van kleur, meestal is echter aan de huid niets te zien.

Hoe ontstaat notalgia?

Er bestaat nog geen zekerheid over de oorzaak van notalgia. Een van de hypothesen is dat de jeuk ontstaat door beschadiging van de gevoelszenuwen in de huid. Deze zenuwen (die uit het ruggemerg komen) lopen over een lang traject tussen de krachtige spieren van het bovenste deel van de rug en maken vervolgens een vrij scherpe hoek om tenslotte de huid te bereiken. Het vermoeden is dat door deze anatomische situatie de zenuwen extra kwetsbaar zijn voor invloeden van buiten af (zoals gordelroos, chemotherapie etc.)
Een andere hypothese richt zich meer op afwijkingen van de wervelkolom: in een vrij hoog percentage van de patiënten met notalgia werd bij verder onderzoek een probleem van de wervelkolom vastgesteld.

Hoe wordt notalgia behandeld?

Behandeling met capsaïcine creme (‘peperzalf’, omdat het werkzame ingrediënt de scherpe smaak aan rode chilipeper geeft) is de eerste keus. Deze zalf veroorzaakt een soort uitputting van de zenuwen. Andere middelen die in de literatuur als mogelijk effectief worden beschreven zijn: lidocaïnezalf, corticosteroïdzalf en koelzalven of -lotions. In ernstige gevallen kan amitryptilline voor de nacht worden voorgeschreven.

Wat zijn de vooruitzichten?

Notalgia paraesthetica is een chronische aandoening. Soms dooft de aandoening na verloop van maanden tot jaren uit. Helaas wordt de notalgia bij veel mensen later toch weer actief…