Psoriasis op het behaarde hoofd

Wat is psoriasis van de hoofdhuid?

Psoriasis van het behaarde hoofd is een veel voorkomende vorm van psoriasis. De aandoening kan voorkomen in combinatie met andere uitingsvormen van psoriasis. Toch komt het ook regelmatig voor dat psoriasis alleen op het behaarde hoofd voorkomt.

Hoe ziet psoriasis van de hoofdhuid eruit?

Kenmerkend voor deze vorm van psoriasis rode schilferende plekken op het behaarde hoofd. De begrenzing met de gezonde huid is vaak scherp. Hierin verschilt het duidelijk van een andere veel voorkomende oorzaak van schilfering op het behaarde hoofd: seborrhoïsch eczeem. Bij eczeem is er sprake van fijne schilfering die vrij los op de huid zit en meestal over het gehele behaarde hoofd verspreid is. Bij psoriasis zijn de schilfers groter en zitten vast aan de huid. Psoriasis van het behaarde hoofd jeukt vaak, terwijl psoriasis elders op het lichaam meestal niet jeukt.

Hoe ontstaat het?

Psoriasis is een aandoening waar aanleg voor bestaat. Op een zeker moment in het leven komt de aandoening tevoorschijn. Er zijn verschillende factoren die de psoriasis kunnen uitlokken, zie hiervoor de algemene folder over psoriasis.

De behandeling van psoriasis op het behaarde hoofd verschilt van psoriasis elders op de huid. Vanwege de beharing zijn zalven en crèmes niet geschikt. Behandeling wordt vaak gestart met corticosteroïd houdende emulsies of lotions. Aan de emulsie wordt vaak een schilfer oplossende stof toegevoegd zoals salicylzuur. Het verwijderen van de schilfering is sowieso heel belangrijk omdat de werkzame bestanddelen van emulsies of lotions niet werken als ze op de schilfers blijven liggen: ze moeten kunnen doordringen tot óp de huid. Uw arts zal dan ook bij een hevig schilferende hoofdhuid extra aandacht schenken aan het verwijderen van deze schilfering.
Tevens is voor psoriasis van het behaarde hoofd een corticosteroïd bevattende shampoo beschikbaar. Deze producten zijn alleen op doktersrecept bij de apotheek verkrijgbaar.

Aan psoriasis op het behaarde hoofd gerelateerde onderwerpen

psoriasis algemeen
psoriasis bij kinderen
psoriasis en voeding