Jeuk op het hoofd

Wat zijn de oorzaken van jeuk op de hoofdhuid?

Jeuk op het behaarde hoofd ontstaat door een ontsteking van de hoofdhuid. Een jeukende hoofdhuid komt bijzonder veel voor. Er zijn verschillende oorzaken voor jeuk op het behaarde hoofd aan te wijzen. Deze folder geeft een overzicht van de belangrijkste oorzaken. Voor gedetailleerde informatie kunt u doorklikken naar de speciale folders.

Jeuk op de hoofdhuid met schilfering

De meest voorkomende aandoeningen die jeuk op het behaarde hoofd veroorzaken schilferen ook. De belangrijkste zijn:

Seborrhoïsch eczeem
Deze vorm van eczeem komt bijzonder veel voor. Schilfering op het hoofd die bekend staat als ‘roos‘ is in feite seborrhoïsch eczeem. Er is sprake van een milde (maar jeukende!) ontsteking van de hoofdhuid die wordt uitgelokt door een gist die van nature op het behaarde hoofd voorkomt. Door de ontsteking ontstaat schilfering. Deze schilfering is fijn en wit, of juist gelig en grof. Kenmerkend is dat de schilfers niet vastzitten op de hoofdhuid.

Psoriasis van de hoofdhuid
De huidziekte psoriasis kan overal op de huid voorkomen. De hoofdhuid doet relatief vaak mee bij psoriasis. Psoriasis op de huid van het lichaam jeukt vaak niet zo erg. Psoriasis op het behaarde hoofd jeukt in de regel wél. Typisch voor psoriasis is dat de (witte) schilfers vrij vast zitten aan de hoofdhuid.

Droge hoofdhuid
Wanneer de lucht erg droog is kan de hoofdhuid uitdrogen en zo ontstaat vaak een milde vorm van eczeem. Vooral in de wintermaanden (droge kou buiten, droge lucht door de centrale verwarming binnen) kan dit leiden tot een flinke jeuk op het behaarde hoofd.

Schimmelinfecties van de hoofdhuid
Een schimmelinfectie van het behaarde hoofd geeft véél jeuk. De meeste schimmelinfecties zorgen voor schilferende plekken (met haaruitval).

Allergisch contact eczeem
Wanneer de huid in aanraking komt met stoffen waar een allergie voor bestaat ontstaat meestal een eczeemreactie. Contactallergie op het behaarde hoofd wordt vaak veroorzaakt door haarverf-producten, crèmespoeling of stylinggels. Ook allergie voor shampoo komt voor. Bij heel acute reacties is de hoofdhuid vooral nattend en pijnlijk. Bij minder acute eczeemreacties is er vaker sprake van schilfering en jeuk.

Jeuk op de hoofdhuid met puistjes

Ook puistjes komen regelmatig voor op het behaarde hoofd. Puistjes op het hoofd jeuken ook bijna altijd.

Pityrosporon folliculitis
Dit is de meest voorkomende oorzaak van puistjes op het hoofd. Er is sprake van een ontsteking van de haarzakjes die wordt uitgelokt door een infectie met gisten in de haarzakjes. Er zijn dan kleine puistjes te zien, speldeknop-groot.

Andere vormen van folliculitis
Jeukende ontstekingen van haarzakjes kúnnen ook veroorzaakt worden door bacteriën, maar bacteriële infecties van de haarzakjes van de hoofdhuid komen relatief weinig voor.
Ook steriele folliculitis komt voor. Hierbij wordt de (meestal jeukende) ontsteking van de haarzakjes veroorzaakt door het eigen immuunsysteem. Er is dan sprake van een autoimmuunaandoening. Een bekend voorbeeld is folliculitis decalvans.

Jeuk op de hoofdhuid door parasieten

Hoofdluis
Vooral na vakanties waart de hoofdluis op veel scholen rond. De hoofdluizen voeden zich met bloed dat ze uit de hoofdhuid zuigen. Deze beten van de hoofdluis geven veel jeuk. De beten zijn als kleine rode puntjes en zwellinkjes tussen de haren zichtbaar. De luizen zijn het beste te bestrijden door de haren veel te kammen.

Jeuk op de hoofdhuid door andere oorzaken

Soms is er alleen sprake van een rode, ontstoken hoofdhuid zonder schilfers of puistjes. Dit zie je vooral bij meer acute vormen van eczeem, en bij autoimmuun-problemen van de huid zoals lupus erythematosus.
Een andere oorzaak die jeuk op het behaarde hoofd kan geven is stress. Spanning kan leiden tot een intens jeukgevoel. Ook kan een jeukende hoofdhuid optreden bij een te traag werkende schildklier. Er is in die gevallen wel jeuk maar er zijn geen huidafwijkingen op de hoofdhuid te zien die de jeuk kunnen verklaren. Overigens kunnen dan wel krabplekken te zien zijn die het gevolg zijn van het krabben…

Aan jeuk op de hoofdhuid gerelateerde onderwerpen

schilfering van de hoofdhuid
schimmel op de hoofdhuid