Zesde ziekte

Wat is de zesde ziekte?
De zesde ziekte is een veel voorkomende infectieziekte bij jonge kinderen tussen 6 maanden en 3 jaar oud. De aandoening wordt veroorzaakt door het humaan herpes virus type 6 (HHV-6). Het virus is buitengewoon besmettelijk en wordt overgebracht via aanhoesten. De incubatietijd (de tijd tussen het moment van besmetting en de eerste ziekteverschijnselen) is 10 tot 15 dagen.
Andere namen voor de 6e ziekte zijn: driedaagse koorts, exanthema subitum en roseola infantum.

zesde ziekte exanthema subitum roseola infantumfoto: zesde ziekte met viraal exantheem op de rug.

Wat zijn de verschijnselen?
Het belangrijkste verschijnsel is hoge koorts die enkele dagen (3 tot 5 dagen) aanhoudt en dan weer snel daalt. Ook is er vaak sprake van flinke zwelling van de lymfeklieren, met name in het hoofd-hals gebied. Vervolgens ontstaan talloze kleine rode vlekjes aanvankelijk in het gelaat en kort daarna ook over de romp. Deze vlekkige uitslag wordt een ‘viraal exantheem’ genoemd. Typisch voor de zesde ziekte is dat de huiduitslag niet jeukt en na enkele dagen weer verdwijnt.

Hoe wordt de 6e ziekte behandeld?
Behandeling is in principe niet nodig want de ziekte verdwijnt vanzelf. Het belangrijkste is dat de juiste diagnose wordt gesteld door de arts omdat ook ernstiger aandoeningen kunnen beginnen met hoge koorts en vlekjes. Het verschijnen van de typische huiduitslag kan de sleutel tot de juiste diagnose zijn.

Verschillen tussen de 5e en de 6e ziekte
Kinderen met de vijfde ziekte (veroorzaakt door Parvo B19-virus) hebben doorgaans minder koorts en algemene ziekteverschijnselen dan kinderen met de 6e ziekte.

Aan de 6e ziekte gerelateerde onderwerpen

overzicht uitslag en vlekjes bij kinderen
vijfde ziekte

Agut H et al: Laboratory and clinical aspects of human herpesvirus 6 infections. Clin Microbiol Rev. 2015 Apr;28(2):313-35