Niet-genitale lichen sclerosus

Wat is niet-genitale lichen sclerosus?
Lichen sclerosus is een chronische huidziekte die begint met een ontstekingsreactie en die uiteindelijk leidt tot een witte, littekenachtige plekken op de huid. De meerderheid van lichen sclerosus plekken ontstaat in het genitaalgebied (vulva, penis, rond de anus). Toch heeft 10% van de mensen met lichen sclerosus ook plekken buiten het genitaal gebied of is er helemaal geen sprake van afwijkingen aan de geslachtsdelen. Dit type wordt ook wel ‘extra-genitale’ (= buiten het genitaal gebied gelegen) lichen sclerosus of niet-genitale lichen sclerosus genoemd.
Deze folder gaat over deze specifieke vorm van lichen sclerosis. Over genitale lichen sclerosis bij de vrouw en genitale lichen sclerosus bij de man zijn aparte folders verschenen.

Wie krijgt lichen sclerosus?
Lichen sclerosus komt veel vaker bij vrouwen dan bij mannen voor.

Hoe ziet het eruit?
Het meest opvallend aan lichen sclerosus is het eindstadium, waarbij een witte litteken-achtige huidstructuur ontstaat. Vaak heeft de structuur van de plekken wel iets weg van gekreukeld sigarettenpapier. Dit stadium wordt voorafgegaan door een ontstekingsreactie die overigens meestal mild is en soms nauwelijks opvalt. Soms is er nog wel sprake van een licht rode rand om de littekenplekken heen.
Lichen sclerosus plekken kunnen een diameter van vele centimeters hebben, maar soms zijn ze ook maar enkele millimeters groot en zijn dan vaak in groepjes gelegen.
Plekken van de huid waar de niet-genitale lichen sclerosus relatief veel voorkomt zijn de oksels, de liezen, de nek en hals, de rug en onder de borsten

Wat is de oorzaak?
De oorzaak van lichen sclerosus is nog niet helemaal duidelijk. Er lijkt sprake te zijn van een auto-immuun aandoening waarbij een eiwit in de huid door het eigen afweersysteem van het lichaam wordt aangevallen. Een ander argument om te denken aan een auto-immuunproces is het gegeven dat mensen met lichen sclerosus relatief vaak ook andere auto-immuunziekten hebben, zoals problemen met de schildklier, vitiligo en alopecia areata.

Is het gevaarlijk?
Van genitale lichen sclerosus bij de vrouw is bekend dat er een verhoogd risico bestaat op het ontstaan van kanker van de vulva. Voorzover bekend is er geen verhoogd risico op huidkanker bij de niet-genitale lichen sclerosus.

Behandeling wordt meestal uitgevoerd met corticosteroïdcrèmes. De huid die al veranderd is in atrofisch littekenweefsel zal weinig meer verbeteren door de therapie. Deze is vooral bedoeld om uitbreiding van de lichen sclerosus te voorkomen. Verzorging van de huid met een vettende huidzalf is ook van belang om de littekenachtige huid toch in een optimale conditie te houden.

Aan niet-genitale lichen sclerosus gerelateerde onderwerpen

lichen sclerosus van de vulva
lichen sclerosus van de penis
witte plekken op de huid