Vaatchirurgie

Maak nu een afspraak
Stuur ons een mail

Sommige mensen krijgen in de loop van het leven problemen met de bloedvaten. Een ziekte van de bloedvaten kan verschillende klachten geven.

Bij een eerste kennismaking op de raadpleging zal in de eerste plaats geluisterd worden naar uw klachten. Er gebeurt ook een lichamelijk onderzoek, en indien nodig wordt er in het vaatlabo een zogenaamd ‘kleuren-duplexonderzoek’ uitgevoerd.

Dit gebeurt met een  bijzonder echografietoestel specifiek bedoeld voor onderzoek van bloedvaten. Het is volstrekt pijnloos en onschadelijk.

Op die manier zal al snel duidelijk worden wat het probleem precies is en dus ook welke behandeling er nodig is. Het kan gaan om aderproblemen, soms al vanaf jonge leeftijd. De bekendste problemen zijn spataders en esthetisch ontsierende blauwe lijntjes in de huid.

Spataders ontstaan als de kleine klepjes in de aders niet meer goed sluiten en gaan lekken: daardoor stroomt het  bloed de verkeerde kant op, en dat maakt dat de aders dan gaan veranderen in spataders.

Meestal zijn de klachten eerder beperkt en gaat het vooral om esthetische bezwaren, maar als de spataderen al lang bestaan is er aanzienlijk risico op flebitis ( klontervorming met ontsteking) of op huidschade. In een erge situatie kan zelfs een wonde ontstaan, de zogenaamde ‘open benen’.

Als de problemen tijdig worden aangepakt, komt het gelukkig niet zo ver. Een moderne behandeling bestaat uit een laserbehandeling, gecombineerd met het verwijderen van de zichtbare aders via prikgaatjes van 2 mm.  Hechtingen zijn er niet meer, de mini-wondjes worden dichtgekleefd.

Dit gebeurt in dagbehandeling, u mag dezelfde dag weer naar huis. Na de ingreep moet u een tweetal weken steunkousen dragen, maar mag u snel weer alle activiteiten hervatten. Als een ingreep wordt afgesproken, krijgt u nog een informatiebrochure, waarin meer uitleg wordt gegeven. Soms kunnen kleine spataders worden ‘drooggespoten’, de zogenaamde sclerotherapie.

De ‘blauwe lijntjes’ op de foto zijn geen spataders, maar erg opvallende minuscule huidadertjes. Die kunnen met een operatie niet verwijderd worden. Maar hiervoor kan ook sclerotherapie helpen, en voor de allerfijnste adertjes is een laserbehandeling vaak aangewezen.

Het kan ook gaan om slagaderproblemen, vaak dan bij wat oudere patiënten, en dan vooral bij rokers of mensen met suikerziekte. Hier zijn de klachten meestal erger : moeilijkheden bij het lopen, of in een erge vorm ook niet-genezende wondjes aan de voeten of enkels.

De vaatchirurg zal dan met u de situatie en de behandelingsmogelijkheden bespreken.

Maak snel een afspraak in onze kliniek. We helpen u maar al te graag verder!
Techniek
Duurtijd
60 minuten
Pijn (schaal 1/10)
Hersteltijd
2 tot 4 dagen
Resultaat
Na 3 tot 4 weken
Prijs
Vanaf 50€

Laat je gratis begeleiden

Zit je nog met vragen of wil je graag een behandeling inboeken?

Laat eenvoudig je gegevens na en Ellen helpt je zo spoedig mogelijk verder.