Granuloma annulare

Wat is granuloma annulare?

Granuloma annulare (GA) is een vrij algemeen voorkomende, goedaardige huidaandoening die vooral op de jong-volwassen leeftijd optreedt. De oorzaak van granuloma annulare is onbekend.

Hoe ziet het eruit?
Het kenmerkt zich door rode, iets dik aanvoelende, ringen op de huid. Het centrum van de plek ziet er uit als normale huid.
De plekken komen bij voorkeur voor op de strekzijde van gewrichten, vooral de knokkels van de handen, de handruggen, de pols, de ellebogen en de knieën. Andere locaties op de huid kunnen echter ook aangedaan zijn.
Soms is er sprake van slechts enkele granuloma annulare plekken, doch het kan ook zeer uitgebreid over de huid voorkomen.
De plekken geven weinig klachten van pijn of jeuk.

Onderzoek
In het grootste deel van de gevallen is nader onderzoek naar de diagnose niet nodig. Soms is het stellen van de diagnose ‘a vue’ moeilijker en kan het nodig zijn een huidbiopt te nemen om na te laten kijken door de patholoog.
Omdat een klein deel van de de mensen met granuloma annulare ook aanleg heeft voor suikerziekte en problemen van de schildklier zal de arts meestal na het stellen van de diagnose ook de bloedsuikerspiegel en schildklierhormonen bepalen.

Behandeling van granuloma annulare is meestal niet nodig omdat de afwijkingen vaak slechts zeer lokaal voorkomen, bijna geen klachten geven en doorgaans binnen een aantal maanden weer vanzelf verdwijnen.
Eventueel kunnen de plekken met een corticosteroid zalf worden behandeld of worden aangestipt met vloeibare stikstof. Deze behandelmethoden zijn in veel gevallen niet erg succesvol.
Bij uitgebreide granuloma annulare afwijkingen is eventueel UVB of PUVA-lichttherapie een behandelmogelijkheid.

Aan granuloma annulare gerelateerde onderwerpen

diabetes en de huid
ringvormige huidafwijkingen

Thornsberry LA: Etiology, diagnosis, and therapeutic management of granuloma annulare: an update. Am J Clin Dermatol. 2013 Aug;14(4):279-90.