Dossier zonlicht deel 1: Daar is de lente, daar is de zon

De lente is in aantocht! Door de pandemie zullen we dit voorjaar nog meer dan anders massaal naar buiten gaan om van de eerste zonnestralen te genieten. Maar meteen rijst de vraag: hoe doen we dit op een verantwoorde manier? Wij zetten voor jou de belangrijkste zaken op een rijtje.

In deze blog lees je vooral wat de voordelen zijn van zonlicht. Waarom hebben we zon nodig? De komende weken geven we je ook een antwoord op de meest gestelde vragen rond zonprotectie, en gaan we wat dieper in op de negatieve gevolgen van te veel zon.

Minder last van huidaandoeningen en ziekte

Vaak wordt bij zonlicht op je huid vooral gedacht aan de negatieve effecten, maar er zijn zeker ook positieve invloeden. Huidaandoeningen als psoriasis, acné en eczeem zullen vaak verminderen in de zomer door het effect van de zon. De huid wordt algemeen rustiger, bepaalde bacteriën worden afgebroken en ontstekingen verminderen. UV-stralen worden zelfs gebruikt als een mogelijke behandeling bij onder andere psoriasis.

Ook je immuunsysteem krijgt een echte boost door de zon. Dat vermindert niet alleen huidaandoeningen, maar je zal ook minder snel en minder ernstig ziek worden. De voornaamste oorzaak daarvan is dat je lichaam meer vitamine D aanmaakt als je wordt blootgesteld aan zonlicht. Hoe meer vitamine D er in je lichaam zit, hoe beter je lichaam infecties en ontstekingen kan tegengaan. Tijdens de coronapandemie is het meer dan ooit belangrijk je immuunsysteem sterk te houden. Zeker een reden om dit voorjaar de zon op te zoeken dus!

Goed voor je humeur

Als je ziet dat de zon schijnt, krijg je al spontaan een glimlach op je gezicht. Maar zonlicht op je huid zorgt ook voor reacties in je lichaam waardoor je beter gehumeurd wordt. Ook daarvoor is vitamine D grotendeels verantwoordelijk. Je hebt vitamine D nodig om er voor te zorgen dat het gelukshormoon serotine wordt opgenomen door je hersenen.

Daarnaast zal je lichaam door de zon meer van deze gelukshormonen aanmaken. Je zal je dus vanzelf een stuk gelukkiger gaan voelen. Je ervaart ook minder pijn en hebt meer energie, wat nog eens wordt versterkt door een toename van de productie van cafeïne. Tot slot zal je ook extra geslachtshormonen aanmaken, waardoor je sneller verliefd wordt. De zon is dus een soort natuurlijk, all-in-one antidepressivum!

Sterkere botten, tanden en spieren

Een derde voordeel van vitamine D is dat het een belangrijke rol speelt bij het behouden van sterke botten en tanden. Dat komt onder andere doordat er voldoende calcium wordt gecreëerd en dat je darmen extra worden gestimuleerd om calcium te absorberen. Daardoor worden niet enkel je beenderen en je tanden sterker, maar ook je nagels. Daarnaast houdt vitamine D ook het fosforgehalte in het bloed op peil. De mineralen fosfor en calcium zijn beide erg belangrijk voor sterke botten en een sterk gebit. Een tekort aan vitamine D kan zelfs zorgen voor ernstige botaandoeningen.

Dezelfde mineralen die je botten en tanden sterk houden, dragen ook bij aan een goede werking van je spieren. Zonder voldoende vitamine D gaan je spieren sneller verkrampen en kan je spierkracht afnemen. En dan gaat het niet alleen om de spieren in je armen en benen, maar bijvoorbeeld ook om je hartspier. Het wordt dus meer en meer duidelijk dat je vitamine D (en dus zonlicht) nodig hebt om gezond te zijn en te blijven.

Gezonde baby’s

Aan het begin van je leven heeft vitamine D nog een belangrijkere functie. Een tekort in de eerste levensjaren kan bijdragen aan onder andere een te hoge bloeddruk en een grotere kans op allergieën. Bij kinderen die dichter bij de evenaar wonen en dus meer in de zon komen, worden minder contactallergieën en voedselallergieën vastgesteld. Een hogere weestand door meer vitamine D ligt mee aan de basis.

Ook tijdens de zwangerschap heeft vitamine D veel voordelen, onder andere het risico op zwangerschapsdiabetes, -vergiftiging en -hypertensie neemt af. Bovendien is er minder kans op een vroeggeboorte als je als zwangere vrouw voldoende vitamine D in je lichaam hebt. Alle eerder genoemde voordelen van vitamine D zullen natuurlijk ook extra bijdragen aan een gezonde zwangerschap en een gezonde baby. Alles wat belangrijk is voor jouw immuunsysteem, botten, spieren, tanden enzoverder, is minstens even belangrijk voor de groei en de ontwikkeling van je ongeboren kind.

Let op, té veel vitamine D tijdens de zwangerschap zou dan weer een tegengesteld effect kunnen hebben op allergieën. Onderzoeken tonen aan dat te hoge vitamine D-niveaus tijdens de zwangerschap net kunnen zorgen voor een grotere kans op allergieën bij het ongeboren kind. Doseren is dus steeds de boodschap.

Indirecte positieve gevolgen

Naast de rechtstreekse, fysieke voordelen, zijn er ook indirecte voordelen aan zonnig weer. Het is buiten warmer, dus je gaat automatisch meer water drinken. Ook daaraan zijn heel wat gezondheidsvoordelen verbonden. Het bevordert onder andere je fysieke prestaties, je hersenfunctie en je energieniveau. Heel wat lichamelijke klachten, zoals hoofdpijn, zullen verminderen als je voldoende water drinkt. Bovendien speelt water drinken een belangrijke rol bij gewicht verliezen.

En dat is niet de enige manier waarop de zon kan bijdragen aan je summerbody! Naast gelukshormonen zal je lichaam nog een ander hormoon meer gaan aanmaken: leptine. Dat hormoon zorgt er voor dat je hersenen een signaal krijgen dat je maag vol is. Je eetlust zal daardoor afnemen en je zal dus wat minder gaan eten en snacken.

Ook voldoende slaap is een belangrijke factor voor gewichtsverlies. En wat draagt bij aan een goede slaap? Inderdaad, de zon! De zon stimuleert je biologische klok en creëert dus een betere slaapcyslus. Dat komt onder andere doordat meer zonlicht overdag er voor zorgt dat je ’s nachts meer melatonine aanmaakt.  Dit keer geen hormoon dat je gelukkig maakt of je eetlust vermindert, maar eentje dat je beter doet slapen.

Last but not least: zonlicht is ook nog eens goed voor je geheugen. Je krijgt meer zuurstof binnen, en dat is precies wat je hersenen nodig hebben om optimaal te presteren.

Hoeveelheid zon per dag

Zo belangrijk zonlicht is voor je gezondheid, zo schadelijk kan te veel zon voor je zijn. Maar hoeveel zonlicht heb je dan net nodig per dag? Het is vooral belangrijk dat je je dagelijkse hoeveelheid vitamine D kan opdoen. Daarvoor is het meestal voldoende om elke dag ongeveer 30 minuten met je huid in de zon te komen. Dat doe je best tussen 12 en 15 uur, wanneer de zon het sterkst is. Maar op heel zonnige dagen, zijn dat dan weer de uren dat je de zon best kan vermijden. Zoals bij alles geldt steeds: gebruik je gezond verstand en geniet met mate.

Heb je vragen over jouw huid of huidproblemen en de zon? Contacteer ons via 014 610 613 of via info@davinciclinic.be

Voor vragen over vitamine D en algemene gezondheidsvragen, richt je je best tot je huisarts.