Couperose

Wat is couperose?

Een toename en wijder worden van kleine bloedvaatjes (teleangiëctasieën) in het gelaat wordt couperose genoemd. Het bestaat uit vele (tot ontelbare) zeer kleine, zichtbare bloedvaatjes in de huid in het gelaat die de huid een rode gloed geeft. De vaatjes verdwijnen nooit vanzelf. Couperose wordt door veel mensen als cosmetisch storend ervaren, en door velen zelfs als emotioneel belastend (lit).

Hoe ontstaat het?

Hoe couperose precies ontstaat is niet bekend. Soms is het een gevolg van rosacea, een veel voorkomende ontstekingsreactie van de huid. In veel gevallen treedt het echter ook spontaan op zonder voorafgaande ontstekingsverschijnselen.

Er wordt gedacht dat er, naast toename van bloedvaatjes, ook sprake is van een ontregeling van het systeem dat het verwijden en vernauwen van de bloedvaatjes in de gezichtshuid regelt. Verschillende prikkels op de huid kunnen dan een versterkte verwijding van de bloedvaatjes opleveren.

Uitgebreide blootstelling aan ultraviolette straling in zonlicht is ook een risicofactor voor het ontwikkelen van couperose.

couperose rosaceafoto: subtiele, wijd-openstaande bloedvaatjes op de wangen.

Wie krijgt het?

Vooral mensen van Noord-West Europese oorsprong met een relatief licht huidtype kunnen vroeg of laat last krijgen van deze toename van bloedvaatjes.

Sinds enkele jaren is het mogelijk om couperose met laser en flitslampen te behandelen. De volgende lasers en lichtbronnen zijn geschikt voor behandeling van couperose:

* pulsed dye laser (m.n. de V-beam ® pulsed dye laser)
* KTP-laser
* flitslampen

Deze behandelingen zijn over het algemeen niet goedkoop en worden vrijwel nooit vergoed door de ziektekostenverzekeraars. Uw dermatoloog of huisarts kan u adviseren bij de keuze van het laserbehandelcentrum.

Er is een gel verkrijgbaar (brimonidine gel, Mirvaso ®) die in staat is de roodheid voor een periode van ca. 12 uur te laten verdwijnen. Deze gel is op voorschrift van de arts bij de apotheek verkrijgbaar.

Camouflage

Natuurlijk is het mogelijk de couperose te camoufleren met gebruikelijke cosmetica zoals foundation. Maar ook is het mogelijk om met speciale crème de couperose te camoufleren: de kleur van deze crème ‘neutraliseert’ de rode kleur van de huid.